Foto

Omgeving deel 2

 

Voor ouderen zelf zijn er tien aandachtspunten voor een gezonde leef omgeving:

 

  • Zelf de regie houden
  • Thuis wonen met zorg dichtbij
  • Beschikbaarheid van aangepaste woningen
  • Problemen voorkomen door preventie en vroegtijdig signaleren
  • Duidelijke en toegankelijke informatie
  • Eén aanspreekpunt en onafhankelijke ondersteuning
  • Respectvolle en vriendelijke bejegening
  • Samenwerking en afstemming
  • Betaalbare zorg
  • Versterken van het sociale netwerk

 

Psychosociale

Psychosociale en Emotionele ontwikkeling

Mensen die ouder worden krijgen op latere leeftijd steeds minder sociale contacten. Vrienden, buren en familieleden raken ze kwijt. Dat heeft een grote impact op de emotionele ontwikkeling. Ouderen gaan zich slechter voelen omdat de lichamelijke klachten ook toenemen. Ze gaan zich isoleren en sluiten zich steeds vaker af van activiteiten die juist zo belangrijk zijn voor het sociale leven. Mensen worden steeds somberder en kijken steeds negatiever de wereld in. (dit verschilt natuurlijk wel per persoon).

Mensen die ouder worden kunnen het moeilijk accepteren en vinden het niet leuk om afhankelijk te worden van andere mensen. Vaak doen ze in het begin nog alsof er niks aan de hand is totdat ze het niet meer kunnen verbergen.

Ouderen gaan steeds meer dingen eisen en zijn vaak boos op zichzelf en de gebreken die ze hebben. 
Het is belangrijk om deze mensen te behandelen als een gewoon volwassen persoon en ze niet te betuttelen want dat komt heel kleinerend over.

 

Laat deze mensen ook nog zoveel mogelijk zelf bepalen en geen belangrijke beslissingen voor ze maken zonder het er met ze over gehad te hebben.

Omgeving en ouderworden

Omgeving en ouder worden

Ouder worden gaat over het zoeken naar balans. Evenwicht vinden tussen dingen die altijd vanzelfsprekend lijken, maar steeds vaker moeite kosten, of dat nu fysiek of geestelijk is. Omgaan met beperkingen of ziekte, op je eigen manier invulling geven aan je leven en blijven deelnemen aan de samenleving is voor sommige ouderen geen enkel probleem. Anderen hebben meer ondersteuning nodig.

 Woonmilieus en zorg:

De ene zorgvrager is de andere niet. De manier waarop zij willen wonen, zorg willen gebruiken en benaderd willen worden, verschilt van persoon tot persoon.

Traditioneel ontwikkeld kijkt de maatschappij naar zorgvraag, leeftijd, inkomen, woonvorm en prijs. Dit speelt echter niet in op de gewenste leefstijl van de zorgvrager, de sfeer van de woning en de plek en het voorzieningenniveau. Hierdoor worden elementen vergeten die bepalend zijn voor het leef geluk van de zorgvrager.

Tips (2)

5 belangrijke tips voor gezond ouder worden: (2)

1.      Begin de dag met een koude douche!
Misschien even pittig, maar koud afdouchen is goed voor je bloedcirculatie. Je zult de hele dag meer energie hebben!

2.      Let op je ademhaling
Wanneer je goed ademt haal je je hele leven lang voldoende verse zuurstof binnen waarop je cellen kunnen functioneren. Lees hoe je goed leert ademhalen.

3.      Minimaal 30 minuten bewegen per dag!
Zorg voor voldoende beweging. 30 minuten per dag is de norm. Dit hoeft geen fitness te zijn, je kunt ook regelmatig tuinieren of wat vaker de trap nemen.

4.      Zorg dat je zo veel mogelijk lacht!
Wanneer je lacht maakt je lichaam een hoop gezonde stofjes aan. Het werkt kalmerend en je afweersysteem verbetert. Meer over de positieve werking van lachen.

5.      Varieer in je voeding/schijf van 5
Zorg dat je veel verschillende voedingsstoffen binnen krijgt. Varieer ook in fruit!

Wist u dat..?

Wist u dat…

  • koffie ook heel veel gezondheidsvoordelen heeft?
  • Je van groene thee af kunt vallen?
  • Gezonde vetten ontstekingen in het lichaam voorkomen?
  • Magnesium de bloeddruk sterk verlaagt?
  • Pure chocolade heel erg gezond is voor het lichaam?
  • u langer zelfredzaam bent als u voldoende beweegt?
  • bewegen de bloeddruk verbetert?
  • de cognitieve vermogens verbeteren bij voldoende beweging?
  • bewegen de kans op aandoeningen als cholesterol, diabetes type 2 en darmkanker sterk vermindert?
  • bewegen de kans op dementie vermindert?
  • de kans op een depressie kleiner is als u beweegt?
  • u met bewegen ouderdomsprocessen worden vertraagt?

Bewegen 2

Bewegen en ouder worden (deel 2)

Het is juist belangrijk om door de dag heen te bewegen, anders zakt onze stofwisseling in. Blijf niet te lang achter elkaar zitten, maar probeer om de twee uur circa tien, vijftien minuten te bewegen. Bijvoorbeeld door te fietsen op een hometrainer, te wandelen of de trap op en af te lopen.

 

Ten slotte is heel belangrijk: hoe soepel kan ik me bewegen, hoe ga ik om met ochtendstijfheid en hoe zorg ik voor een betere balans en minder snel vallen? Hiervoor zijn ook oefeningen. Ze worden vaak onderschat in de klassieke fitness, maar zijn erg belangrijk voor het dagelijks functioneren.

 

Dus: zorg dat je ook regelmatig grote, roterende en strekkende oefeningen doet. Yoga is daarvoor bijvoorbeeld zeer geschikt. Dit zorgt ervoor dat je botten en spieren ook op alle plekken de juiste voedingsstoffen krijgen.

 

Tips (1)

5 belangrijke tips voor gezond oud worden:  (1)

1.       Drink veel water
Drink minimaal een liter puur water per dag. Hierdoor kan je lichaam afvalstoffen goed afvoeren.

2.       Zorg voor voldoende nachtrust
Mensen die voldoende slapen leven langer. Het lichaam heeft veel slaap nodig om optimaal te kunnen functioneren: 7 tot 9 uur!
Lees hoe je gezond en lekker slaapt.

3.       Altijd ontbijten!
Mensen die niet ontbijten sterven jonger blijkt uit onderzoek. Begin je dag met een lekker ontbijtje en zorg dat je lichaam op gang komt.

4.       Investeer in je vrienden
Mensen met hechte vriendschappen blijken beter bestand tegen ziektes. Bovendien houden vrienden het leven, ook op oudere leeftijd, erg leuk!

5.       Rook niet
Roken is schadelijk voor je lichaam. Stop ermee als je oud wilt worden!

Eet smakelijk!

Eet smakelijk! Het belang van reuk en smaak

Reuk en smaak spelen een grote rol bij de samenstelling en hoeveelheid van ons dagelijks eten. Wie proeft gebruikt niet alleen smaakpapillen, maar ook de neus en mond. Het gevoel dat eten in uw mond geeft is minstens even belangrijk als de smaak. De tong heeft duizenden smaakpapillen, achterop de tong zijn deze het talrijkst. Met de tong kunt u alleen zoet, zuur, zout en bitter proeven, de rest proeft u met de neus.

Advies:

  • Zorg dat de maaltijden er aantrekkelijk uitzien.
  • Probeer nieuwe (onbekende) voedingsmiddelen.
  • Let op ongewenst gewichtsverlies.
  • Bij reukverlies: Vraag zonodig advies aan een arts.

Bewegen

Bewegen en ouder worden:eging: de hele dag door

Het advies van de World Health Organisation is om minimaal een half uur per dag matig intensief te bewegen. Eigenlijk is dit nog te weinig: iedere dag een uur echt actief zijn, is gewoon beter. Dat biedt ook betere bescherming tegen allerlei 'slijtage' aan botten, spieren, hart en bloedvaten en tegen artrose.

 

Deze slijtage zien wij vaak als ouderdomskwalen, maar ze hangt vooral af van hoeveel iemand echt actief beweegt en sport. In het Westen verliezen we gemiddeld drie kilo spierweefsel per tien jaar ouder worden. Dat is vrijwel volledig om te draaien met training: juist voor senioren heeft intensief trainen meer voordelen dan bij jongeren. Wie een bewegingspatroon heeft van 's morgens een half uur hardlopen, vervolgens in de auto naar het werk stappen, de hele dag achter een computer zitten en 's avonds voor de buis hangen, heeft een inactieve levensstijl.

Voeding en ouderworden

 Voeding en ouder worden: Voeding en ouder worden

Wat erg van belang is dat we allemaal gezond oud kunnen worden. Hierbij speelt voeding een grote rol om gezond oud te kunnen worden.

Ons voedsel is opgebouwd uit voedingsstoffen. De voedingsstoffen zitten in de voedingsmiddelen die we binnen krijgen. In de voedingsmiddelen behoren de voedingsstoffen te zitten die we nodig hebben. Het is bekend dat onze voedingsgewoonten een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van een aantal ouderdomsziekten, zoals hart- en vaatziekten, kanker en diabetes.

Door een gezonde voeding te nuttigen kan de kans op het ontstaan van chronische (welvaarts)ziekten worden beperkt. Tot die ziekten behoren hart- en vaatziekten, vetzucht (ernstig overgewicht), Diabetes Mellitus type 2 en een verhoogde bloeddruk. Het kan dus erg van belang zijn als je gezond eet. Daardoor kun je welvaartsziekten voorkomen.

In de Verenigde Staten heeft men de belangrijkste groepen voedingsmiddelen in een voedselpiramide uitgezet, speciaal voor ouderen. Ook voor de Nederlandse situatie vormt deze voedselpiramide een goed uitgangspunt. De voedselpiramide bestaat uit vijf bouwlagen. 1e bouwlaag: Water en vocht. 2e bouwlaag: Brood, broodvervangers en ontbijtgranen, aardappelen, rijst en pasta. 3e bouwlaag: Groente en fruit en vruchtensappen. 4e bouwlaag: melk en melkproducten. 5e bouwlaag: Oliën en vetten.

Als je goed naar de piramide kijkt, krijg je van alle voedingstoffen de juiste hoeveelheid binnen

Dit zijn wij

Over ons:

Wij zijn Mattie, Geke, Femke, Miranda en Marit. In deze blog vertellen wij u iets over healthy ageing! Dit doen we voor een school opdracht. Verder in deze blog vindt u meer informatie. Veel lees plezier!